Home >> Ervaringsgericht onderwijs >> Ridderkerk
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

OBS KORTLAND LOCATIE LANSINGH-ZUID

Ouverturelaan 105
2926 PT, KRIMPEN AAN DEN IJSSEL
Telefoon: 0180-512916
meer info >>
4.9Km

CBS DE VRIJENBURG

Vrijenburglaan 61
2994 CD, BARENDRECHT
Telefoon: 0180-531794
meer info >>
6.4Km

BASISSCHOOL MULLERPIER

Sint-Jobskade 14-16
3024 EN, ROTTERDAM
Telefoon: 010-4255385
meer info >>
10.2Km

REHOBOTHSCHOOL

Schoolstraat 4
3371 AW, HARDINXVELD-GIESSENDAM
Telefoon: 0184-612942
meer info >>
16.4Km

ODBS ONDER DE WIEKEN

Achterstraat 5
3264 AB, NIEUW-BEIJERLAND
Telefoon: 0186-692208
meer info >>
18.9Km

OBS MARKENBURG

Markenburglaan 1
3211 AV, GEERVLIET
Telefoon: 0181-669424
meer info >>
23.2Km

OBS DE WISSEL

Zoetemanring 55a
3214GA, ZUIDLAND
Telefoon: 0181-451860
meer info >>
24.4Km

CHRISTELIJKE BASISSCHOOL REHOBOTH

Plataanstraat 12
4051 GS, OCHTEN
Telefoon: 0344-641373
meer info >>
66.8Km

INTEGRAAL KIND CENTRUM DE REGENBOOG

Bloemenstraat 2
6681 NN, BEMMEL
Telefoon: 0481-461242
meer info >>
88.4Km


Ervaringsgericht onderwijs informatie

Ervaringsgericht Onderwijs (E.G.O.) richt zich op het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen. Kinderen die met veel plezier naar school gaan en vaak betrokken werken, maken een goede ontwikkeling door.

Uitgangspunten

ErvaringsGericht Onderwijs is meer dan een onderwijstheorie. Waar sommige scholen vooral uitgaan van vooraf vastgestelde onderwijsprogramma's of van producten (testgegevens, zoals de Cito-toets), richt het E.G.O. zich op het proces dat zich afspeelt in kinderen, in de groep. Natuurlijk gaat het om het "resultaat". Maar zich goed ontwikkelende kinderen merken tijdens de activiteit zelf al dat ze met zinvolle dingen bezig zijn.

Betrokkenheidsverhogende factoren
Door de gehele basisschool wordt met aandacht voor 5 betrokkenheidsverhogende factoren gewerkt:

  • Sfeer en relatie (Het is van belang dat kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen)
  • Aanpassing aan het niveau (Kinderen moeten de uitdaging voor activiteiten voelen.)
  • Werkelijkheidsnabijheid (Activiteiten die raken aan de leef- en beleefwereld van de kinderen worden als zinvol ervaren.)
  • Activiteit (Kinderen kunnen niet lang luisteren. Er moet van alles te doen zijn. Rust en activiteit hoeven elkaar niet in de weg te staan!)
  • Vrij initiatief (Het gaat erom dat kinderen hun ontwikkelingspotentieel aanspreken. Daarvoor moeten ze eigen keuzemogelijkheden krijgen.)

Welbevinden en betrokkeneheid

Het E.G.O. richt zich op de "ervaringsstroom" van mensen. Dat betekent op het totaal van mogelijkheden. Er wordt rekening gehouden met alle relevante factoren die leerkrachten in kaart kunnen brengen: karakter, ontwikkeling, thuissituatie, relaties, leervermogen etc. Leerkrachten binnen het E.G.O. zijn, met andere woorden, gericht op wat er zich in de ander afspeelt.

Dat is zichtbaar in Welbevinden ('hoe maakt iemand het') en Betrokkenheid ('hoe doet iemand het'). Een schoolteam traint zich regelmatig in het kijken vanuit die factoren. Ze moeten aan kinderen kunnen zien en horen of er sprake is van echte ontwikkeling. We hebben allemaal veel dingen geleerd, die we ons niet meer (precies) kunnen herinneren. Maar dat wat met echte betrokkenheid wordt geleerd, wordt niet vergeten. Dat zijn fundamentele ervaringen.